2010 GangGalleriet


MARGARETA BERGMANN OG TORI WRÅNES

Tori Wrånes og Margareta Bergman er hver for seg markante kunstnere på den norske kunstscenen. De arbeider med ulike kunstneriske og formale strategier, men har til felles en åpen og søkende holdning til virkelighetens mange forunderlige, uforståelige og fascinerende lag. Mens Tori Wrånes beveger seg hovedsakelig innen performance, skulptur og stemme, fokuserer Margareta Bergman på fotografiet. Tori Wrånes gikk ut av Kunstakademiet i fjor, og har allerede gjort seg bemerket med sine særegne koblinger mellom teater, billedkunst og lyd. Øyeblikket og det sanselige er viktige omdreiningspunkter i en utforskning av eksistensielle, surreale og uventede aspekter ved menneskelivet. Med andre ord er det ikke det perfekte som er interessant for henne, men alt som halter. Tori Wrånes har tro på en ”menneskelig elektrisitet”, og arbeider tabufritt i forhold til sjanger og form. – Jeg har lyst til å drille meg inn i nervesystemet til folk og få det til å dirre litt, har hun uttalt. Arbeidene til Tori Wrånes vises i gallerier, teatre og på konsertscener. Hun har blant annet gjort prosjekter for Rekord, Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Nationaltheatret, Le Nouveau Casino, Palais de la Découverte (begge Frankrike), SXSW 2007 (USA), Canadian Music Week 2007. Hun jobber dessuten gjerne på mindre opplagte steder som klatrevegger, parkeringshus og under vann. Med sitt nye band RAMBI, har hun nettopp gitt ut kassetten FABEL TAKE AWAY på selskapet te2rb. Margareta Bergmans fotografier bæres fram av et observerende blikk på hverdagens mangslungne situasjoner. Men dette blikket viser ikke omgivelsene slik vi tror vi kjenner dem. Margareta Bergman retter kamera mot utsnitt og detaljer som både tilkjennegir og underliggjør. Ting vi kanskje tar for gitt blir både gåtefulle og allmenngyldige. Hun lar det tilfeldige tre inn i synsfeltet, og avdekker slik hvordan betraktning også har en uforutsigbar side, noe vi ikke alltid kan kontrollere. På denne måten utforsker og utfordrer hun samtidig randsonene i språkets logikk og orden. – Jag arbetar med en saklighet som inte är dokumentär men mera mental och poetisk, har hun selv sagt. Margareta Bergman har vært aktiv siden midten av 1990-tallet og har vist arbeidene sine på en rekke ledende gallerier og museer, som blant annet F15, Galleri Riis, Kunstnerforbundet, Fotogalleriet, Preus museum og Stenersenmuseet. I 2008 deltok hun på Beijing-biennalen. 

Tori Wrånes
Tori Wrånes
«Limbo» Tori Wrånes
Margareta Bergman
Margareta Bergma
Margareta Bergman
Margareta Bergman
Margareta Bergman