SENDER VÅRE HYLSTRE TILBAKE TIL ELEMENTENE
05.08-03.09.2023
Tekstil er et samspill med naturen- det kan være landbruk, naturbruk og dyrehold. Tekstil er omsorg, tid, erfaring og ferdigheter. Utstillingen setter fokus på hvordan kunsthåndverkets lange tradisjoner og dype kunnskap kan ha muligheten til å bevares, og samtidig drives videre med en god kjennskap til både det tekniske, filosofiske og erfaringsbaserte kunnskapsnivået tekstilfaget innehar.
Seks kunstnere fra ulike generasjoner samtaler rundt omsorg gjennom tekstil: Omsorg for naturen og menneskene rundt oss, ressursene vi henter ut av naturen, samt de sammenkoblede økosystemene vi er en del av.
Tittelen ”..sender våre hylstre tilbake til elementene” er hentet fra et dikt i Margaret Atwoods bok ”Flommens år”. Boka fletter sammen kritikk av vårt vestlige forbrukersamfunn og klimakrisens konsekvenser i en dystopisk fortelling.
Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagfond, Norsk Kulturråd, og Fritt Ord.
Kurator: Ingrid Aarvik Berge
Rådgiver (design/tekst): Thea Urdal
Takk til Inger Johanne Rasmussen og Hovedøya Kunstsal.
Utstillingen er åpen torsdag-søndag 12-17.
Om kunstnerne:
Brit Fuglevaag (f. 1939) har vært en av de store fornyerne av norsk tekstilkunst. Både i konstruksjon og form, men også i radikale materialvalg. Trangen til eksperimentering, en enorm intensitet
og arbeidsglede, har gjennomsyret det over seksti år lange kunstnerskapet og resultert i billedvever med et bredt spenn i form og uttrykk. Materialer, teknikk og formspråk bærer også preg av et politisk standpunkt som knytter gjenbruk til miljøkampen, et perspektiv Fuglevaag har formidlet som en underliggende rød tråd gjennom hele sin kunstpraksis.
Anne Stabell (f. 1958) Stabells seneste arbeider består av vevde tekstilarbeider, hvor innslagstrådene snor seg gjennom farget renning og danner transparente, håndvevde kunstverk med natur som referanse. Skogsmotivet har bakgrunn i det tyske begrepet Waldeinsamkeit, som beskriver en helt spesifikk følelse, – følelsen man kan få når man er alene i skogen og opplever seg i ett med den.
I de vevde tekstilene er dessuten skogen helt konkret til stede, gjennom at garnet er farget med planter samlet underveis på turer i kjente og ukjente landskap.
Anne Karin Jortveit (f. 1964) vektlegger empatiske og ydmyke handlinger og materielle grep som løfter noen fliker av det komplekse og eksistensielle forholdet og samspillet mellom mennesker og natur. Verkene i utstillingen er bygget opp av garn- og tekstilrester, først brutt ned til en røff håndlaget sjoddi og deretter spunnet til tråd, kardet til flak, vevd, skulpturert og brukt i en minimal tekst. Det tekstile restproduktet sjoddi kan bidra til å reflektere over skjøre forbindelser – i en miljømessig og sosial forstand.
Liilian Saksi (f. 1989) spinner garn med ull fra familiens sauer. Samspillet mellom farger og deres interaksjon med materialet er et gjennomgående tema. Uttrykket i Sakis arbeider i sprang-teknikk minner om veving, men i stedet for å være bygget opp av renning og innslag er overflaten bygget opp av en eller flere kontinuerlige tråder. Garnet strekkes parallelt og flettes deretter for hånd, rad for rad, noe som gjør at arbeidet vokser fra midten og utover. Nærheten til materialet, har ført til at hun siden 2020 bor og arbeider på et småbruk som drives ut fra sauenes liv og behov.
Sebastian Rusten (f.1986) bruker en kombinasjon av håndverk med rike tradisjoner og intuitiv utforskning i naturen. I arbeidene Trau 1-3 bruker han naturmaterialer og tradisjonelle sankepraksiser. Kjernen i denne praksisen er å finne en måte å bli til sammen med naturen; å danne en symbiotisk sameksistens. Skulpturene kom fra fascinasjonen for formen til gamle trau og modernistisk keramikk og hvordan barkens egenskaper kunne brukes i møte med disse. I hver skulptur er bark fra to forskjellige grantrær sydd sammen med bjørkerøtter (tæger).
Ingrid Aarvik Berge(f.1987) er interessert i vår forbindelse og slektskap til naturen. Å drifte et eget småbruk gir Berge kunnskap og interesse om økologi, biologisk mangfold, håndverk og tradisjoner. Tekstilarbeidene utføres i intarsia, gjort med ullstoff som hun farger og syr sammen for hånd. Fargene og materialets kvaliteter brukes til å undersøke hva slags rom som kan oppstå – som en lysning eller en passasje inn i rom. I prosessen bruker hun maleri som verktøy for observasjon og kontemplering i naturen, hvor maleriet og det tekstile informerer hverandre i en dynamisk og konstant dialog.
RAGNHILD MONSEN Separatutstilling
27.05-13.07.2023
BILLEDVEV OG TEKSTILE OBJEKTER
Billedveven er Ragnhild Monsens hovedredskap, selv om kunstneren også arbeider med installasjon og friere tekstile teknikker . Utstillingen viser billedvever i store format og deler av en serie under navnet Ikoner,som kunstneren har jobbet med de siste fem årene, og er en tekstil utforskning av psykologiske og følelsesmessige tilstander.
Ikoner er tradisjonelt forbundet med gresk-ortodoks religiøs tilbedelse, men betegner også de digitale symbolene vi bruker til daglig på teknologiske plattformer. I Monsens kunstnerskap står de imidlertid som fysiske, taktile symboler på indre tilstander, forsterket av arbeidenes filosofiske titler.
Kunstneren er opptatt av krefter både i mennesket og naturen,og de fire elementene, jord,ild, luft og vann, er ofte tilstede i arbeidene, som for henne representerer vår menneskelige væren. Verkenes tredimenensjonalitet gjør at de trer frem som skulpturelle arbeider i rommet. Med fargerikdom, sanselighet og symbolisme, treffer de et åndelig og spirituelt aspekt i oss. Hennes arbeider befinner seg gjerne i grenselandet mellom det abstrakte og figurative, med et formspråk som taler til fantasien og menneskets trang til å skape skjønnhet og mening. Det er ofte basale og grunnleggende temaer som følger hennes kunstneriske praksis. Hun skaper ladede og energiske visualiseringer av allmenmenneskelige erfaringer, som gjør kunsten demokratisk og øker gjenkjennelsen hos publikum. Monsens billedunivers omslutter oss slik med menneskelige fellesnevnere, i form av ekspressive, visuelle strukturer.
Ragnhild Monsen (f. 1948) er utdannet ved Statens lærerskole i forming ( 1973 – 76 ), i billedvev under Maria Koppen. I perioden 1976- 80 assistent for tekstilkunstner Synnøve Anker Aurdal.
Monsen jobber i hovedsak med billedvev,og er en tradisjonsbærer såvel som en av våre mest sentrale tekstilkunstnere, Kunstneren har en lang merittliste med store utsmykkingsoppdrag, betydelige separatutstillinger og installasjoner både innenfor rom og i natur. Det 3×11 meter høye billedvevteppet Universet innenfor som henger i foajeen på Rikshospitalet i Oslo, er et av hennes mest kjente verker. I 1997 ble hun, som den første tekstilkunstneren, invitert til festspillutstiller i Bergen.
email: ragnhild.monsen@gmail.com